Regelmatig lichten we via onze kanalen (nieuwe) VOG-leden uit. Ook deze week zetten we een ondernemer in de spotlight! Dit keer zijn we in gesprek gegaan met Sander Boudewijns, eigenaar van eenmanszaak ParZa Beveiliging. In dit artikel vertelt Sander over de start van zijn onderneming en over zijn ervaringen als ondernemer.
Door Sara Berende
Sander komt uit Rotterdam en is nu ruim 12 jaar woonachtig in Raamsdonksveer. Sander werkt al 18 jaar in de beveiliging, met 12,5 jaar ervaring in loondienst en inmiddels 5,5 jaar ervaring als ondernemer. Hiervoor is hij actief geweest in de horeca: “Ik heb op de horecaschool in Rotterdam gezeten en daar 8 jaar lang opleidingen gevolgd. Uiteindelijk had ik alle papieren om zelf een horecazaak te starten, dus het ondernemen zat er bij mij al vroeg in!”
Ondanks dat de horeca hem beviel, stopte Sander vroegtijdig met dit vak. “De tijden in de horeca waren lastig te combineren met de werktijden van mijn vrouw. En aangezien ik altijd al interesse heb gehad in de techniek, ben ik toen de beveiliging ingerold.” Tijdens zijn baan in loondienst heeft Sander alle opleidingen en papieren gehaald. Na 12,5 jaar besloot Sander met de opgedane kennis en ervaring zijn eigen onderneming te starten: ParZa Beveiliging.
“Met ParZa Beveiliging adviseer, verkoop, installeer en onderhoud ik inbraakalarmsystemen, camerasystemen en intercomsystemen. Ik heb zowel zakelijke als particuliere klanten, vandaar de naam ParZa.” Een uitdaging die Sander is tegengekomen in het ondernemerschap, is het werven van klanten. “Dat viel in het begin wel wat tegen en ik deed dan ook veel aan acquisitie. Inmiddels gaat alles via bestaande klanten of via mond-tot-mondreclame en dat is heel fijn! Ik heb een groot klantenbestand opgebouwd in de regio, zowel particuliere klanten als klein zakelijke ondernemingen.”
Naast dat het ondernemerschap er al vroeg in zat bij Sander, heeft hij ook voor het ondernemerschap gekozen vanwege de vrijheid. “Die vrijheid heeft betrekking op meerdere vlakken, van het bepalen van je eigen werktijden tot het kiezen van je klanten. In mijn eigen onderneming kan ik zelf bepalen wat ik doe op het gebied van service.”
Met zijn gevoel voor service en zijn klantgerichtheid onderscheidt Sander zich van grote concurrenten. “Ik neem de tijd voor mijn klanten en blijf bij mijn leest. Ik verkoop mijn producten van één merk en ben daarin gespecialiseerd.” Hierdoor kan Sander zijn klanten van goed en eerlijk advies voorzien. “Dat gevoel voor service is iets wat afkomstig is uit mijn tijd in de horeca. Het zit in mij om voor mensen te zorgen en hen in al hun wensen en behoeften te voorzien!”
Ook interesse in een interview? Word lid van de VOG of stuur een mail naar sara@vog.nl.