Dat de horeca en de winkels het zwaar hebben, valt met geen mogelijkheid meer te ontkennen. De ondernemers krijgen geen perspectief en de persconferenties zijn elke keer weer een klap in het gezicht van zowel de horeca als de retail. In dit artikel delen horecacoördinator Jamie van Dinteren en retailcoördinator Karin Luppens hun visie op de situatie nu en de toekomst.
Door Sara Berende
Vanaf 15 december zijn de deuren van de winkels al dicht. Inmiddels is duidelijk geworden dat winkels de komende weken nog gedeeltelijk gesloten moeten blijven. “De moed begint zo langzamerhand wel in de schoenen te zakken. We krijgen weinig perspectief en de maatregelen zijn scheef”, vertelt Karin Luppens. “Winkels mochten niet zomaar iets aan de deur verkopen, maar tegelijkertijd zag je afgelopen weekend wel enorme rijen voor de ijssalons.”
In de horeca zijn gasten sinds half oktober al niet meer welkom. Toch ziet Jamie van Dinteren de toekomst positief in. “Ik krijg veel lieve berichtjes van gasten dat ze niet kunnen wachten om weer langs te komen. Ik verwacht dat de horeca snel weer vol zal zitten zodra het weer mag, er is veel behoefte aan. Maar het zal lastig blijven, want wat zullen de maatregelen dan weer zijn?”
Voor de retail ligt dit heel anders, vertelt Karin: “In tegenstelling tot de horeca staat de retail niet helemaal stil. Er is namelijk een alternatief; het online bestellen. Ik zie om me heen dat klanten veel online bestellen maar helaas niet bij de lokale ondernemers.” Ze voegt toe dat de ‘grote jongens’ het wel zullen overleven, maar dat de plaatselijke ondernemers het veel zwaarder hebben. “We moeten we onze burgers meer bewust maken van het belang om lokaal te kopen. Nu en voor straks als we weer helemaal open mogen en zeker ook voor op de langere termijn. We hopen dat de gemeente mee wil werken aan een plan hiervoor.”
Op dit moment ligt er zowel voor de horeca als de retail nog geen openingsplan klaar. “Het is koffiedik kijken. We krijgen weinig perspectief, dus we kunnen nog niks concreets organiseren”, aldus Karin. Wel heeft ze wat ideeën op de plank liggen om de retail regionaal weer op de kaart te krijgen als de deuren weer open mogen. Helaas is er vanuit de retail nu weinig animo is om samen iets te organiseren. “Ik merk dat de zin ontbreekt. Iedereen is druk om zichzelf staande te houden, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje”, aldus Karin.
Vanuit de horeca ziet Jamie dat er meer behoefte is om iets te organiseren. Dat bleek vooral uit het laatste VOG-horecaoverleg. Het initiatief is opgepakt door LOLA Lunchbar en hockeyvereniging DDHC. Zij hebben de ‘Walk of Taste’ georganiseerd, een culinaire wandeltocht langs 5 horecazaken. Het bleek de juiste zet te zijn, want binnen mum van tijd was de wandeltocht uitverkocht. “Hopelijk is dit een mooi startpunt voor verdere samenwerkingen in de toekomst”, aldus Jamie. “En het is misschien ook een goed idee om in de toekomst samen te gaan werken met de retail.”