Voor 3 tot 5 ton heb je een vliegende auto

Bij het NLR in Marknesse komen een nieuwe testbaan en een minidorpje te liggen om vliegende auto’s en taxi’s te testen.

Een vliegende auto van PAL-V © PAL-V

Pal-V uit Raamsdonksveer, ziet er wel brood in en staat te trappelen. Het bedrijf zegt al dertig vliegende auto’s te hebben verkocht, die al dit jaar de weg op kunnen.

het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum)

,,We willen de testbaan van de RDS (Dienst Wegverkeer) uitbreiden met een mini-dorpje, bij wijze van bebouwde kom, om zelfrijdende auto’s uit te proberen’’, zegt Kees De Waal van het NLR. ,,We willen er ook vliegende auto’s laten testen.’’

Vliegende taxi’s
PAL-V werkt al samen met het NLR. De Waal: ,,Veel bedrijven staan te trappelen om hiermee bezig te gaan. Dan gaat het niet alleen om auto’s voor particulier gebruik, maar ook vliegende taxi’s. Dat is nog niet toegestaan, maar wij willen voorbereid zijn.’’

Drones
Bedoeling is om dit ‘smart mobility-testcentrum’ te verhuren aan dit soort bedrijven, legt De Waal uit. Ook aan PAL-V? ,,Dat zou logisch zijn, we werken al samen. De locatie leent zich ervoor.’’ Als tweede voorbeeld noemt hij bedrijven die pakketjes per drone willen bezorgen. ,,Dat mag nog niet, wetgeving is in de maak, maar bij ons kun je proefdraaien.”

Impressie van de RDW-testbaan met daar boven het ‘smart mobility-dorpje’ © Provincie Flevoland

Koploper
Wanneer gaan we de eerste vliegende auto’s op straat of in de lucht zien? Het duurt niet lang meer, zegt Robert Dingemanse, eigenaar van het Raamsdonkveerse PAL-V. Dit bedrijf is naar eigen zeggen wereldwijd koploper op het gebied van vliegende auto’s. ,,Wij lopen zeker vijf jaar voor op de concurrentie.’’

PAL-V is bezig met de productie van de eerste modellen, zegt Dingemanse. Er zijn mensen in opleiding om ermee te kunnen vliegen. Nog dit jaar mag het voertuig de weg op, aldus Dingemanse. Vliegen binnen Europa is in de loop van volgend jaar mogelijk, verwacht hij. ,,De certificering bevindt zich in de laatste fase.’’

299.000 euro per stuk
De verkoop in Nederland overtreft de stoutste verwachtingen. De teller staat op meer dan 30 exemplaren. Over de interesse buiten Nederland wil hij nog niets zeggen. De twee beschikbare modellen kosten 299.000 en 499.000 euro.

Dingemanse benadrukt dat veel bedrijven het label ‘vliegende auto’ op hun product plakken. ,,Dat levert publiciteit op’’. Zo hebben Hyundai en Uber deze week een ‘vliegende auto’ onthuld op techniekbeurs CES in Las Vegas. Bij nadere beschouwing blijkt het meer een rijdende helikopter dan een auto die de lucht in kan. ,,De term zorgt voor verwarring’’, zegt Dingemanse.

Passagiersdrones
Naast de vliegende auto gaat PAL-V zich samen met het NLR ook richten op ‘passagiersdrones’, kondigt Dingemanse aan. Oftewel, ‘urban air mobility’. Personenvervoer via de lucht, ‘van platform tot platform’. ,,We zijn in gesprek met consortia. Het kan nog wel 6 tot 10 jaar duren voordat dit marktrijp is. Of we gaan testen in Marknesse? Als de locatie daar geschikt voor is dan gaan we dat zeker doen.’’

10 miljoen
RDW en DNW investeren een kleine 100 miljoen euro in de aanleg van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC). De zogenaamde Regio Deal Noordelijk Flevoland (overheden, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen uit die regio) stopt er ruim 10 miljoen euro in. Of er meer geldschieters zijn, kan Kees De Waal van het NLR niet zeggen. De RDW-baan moet over drie jaar een feit zijn.

Het MITC moet een ‘magneet voor nieuwe bedrijvigheid en werkgelegenheid in Noordelijk Flevoland’ worden. De verwachting is dat het testcentrum honderden nieuwe banen oplevert. De Waal: ,,Daarom investeert de overheid zo veel geld.’’

Het interieur van de PAL-V © PAL-V

Bron: BN De Stem – Herre Stegenga 08-01-20

 

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke maand het VOG ondernemersnieuws!

Meer berichten

Tom Coronel bij VOG Premium lunch

Afgelopen vrijdag 4 oktober was alweer de derde VOG Premium lunch van dit jaar bij restaurant ‘t Weeshuys in Geertruidenberg. Deze keer hadden we als