Slimme snufjes voor de wegen, smart mobility en daarmee al die stinkende files vermijden.
Het kán allemaal, maar als na 20 maart de stemmen voor de Provinciale Verkiezingen in Noord-Brabant zijn geteld: wordt de slimste regio dan geniaal of blijft alles bij het oude? Dat bepaal jíj.
Er klinkt trots in zijn stem als Karel van Rooij, directeur van Van den Broek Logistics, het heeft over Helmond. Een tijdje geleden uitgeroepen tot slimste regio ter wereld. Nou ja, samen met Eindhoven dan, geeft hij toe. ‘Natuurlijk vanwege de maakindustrie en alles rondom Brainport, maar daarnaast is deze regio ook logistiek heel interessant. Een prima locatie, midden in de driehoek Westland, Antwerpen en het Ruhrgebied tussen havens en vliegvelden. Daarom zitten hier ook zoveel logistieke bedrijven.’ En dankzij de technische universiteiten en hogescholen heeft Van Rooij niks te klagen over geschikt personeel. ‘Wij zitten hier top.’
In de file, nooit eruit
Alleen, tja… ‘Als je kijkt naar de N279, de weg die door dit gebied loopt van Den Bosch tot net boven Roermond, dan schieten de tranen je werkelijk in de ogen’, zegt Van Rooij. ‘Omdat de N279 tussen Asten en Veghel grotendeels maar uit één baan bestaat, staat woon-werkverkeer soms wel 1,5 uur in de file ‘s ochtends. En als er een ongeluk gebeurt op de N279 of A67 dan kun je geen kant op. Dan staat gewoon heel zuidoost Brabant, inclusief dorpskernen, vast.’ De nabijgelegen snelweg, de A67, gaat wél verbreed worden. ‘Maar zoals het er nu naar uitziet gaat het om een klein stuk, een druppel op een gloeiende plaat dus’, zegt Van Rooij.
Kortom: twee keer tweebaans moet er komen om het verkeer in de spitstijden te kunnen verwerken, vindt de ondernemer. ‘Het feit blijft dat dit een regio is waar veel mensen afhankelijk zijn van de auto – en dat geldt zeker voor mijn chauffeurs. Bovendien is de huidige situatie slecht voor het milieu: stilstaande voertuigen op een weg die niet doorstroomt, stoten onnodig veel uit.’
‘MILIEU? STILSTAANDE WAGENS ZIJN PAS SLECHT VOOR HET MILIEU’
Slimme oplossingen in Noord-Brabant
En het is ook niet dat de N279 geen moderne weg is. Het bedrijf van Van Rooij helpt al ruim tien jaar mee met het bedenken van slimme oplossingen om de doorstroom van het verkeer te verbeteren. Zo wordt er dit jaar een bandenspanningsmeter geplaatst op de N279. Die meet de bandenspanning van overrijdende vrachtwagens. Zodra die spanning onvoldoende is, krijgt de chauffeur een melding. Dat moet het aantal ongevallen door vrachtwagens, bijvoorbeeld omdat die een lekke band krijgen, terugdringen. Volgens Van Rooij kun je alleen maar doorpakken met nog meer smart mobility-oplossingen als je ook de weg verbreedt. ‘Je hebt asfalt nodig om in- en uit te kunnen voegen. Dan pas kun je verder met slimme mobiliteit.’ Een beter functionerende weg betekent bovendien dat files voorkomen kunnen worden én dat de regio economisch aantrekkelijker wordt. ‘Voor bedrijven die zich hier willen vestigen op bedrijventerreinen en voor mensen die hier willen werken en zich verplaatsen binnen de hele Brainport regio. Er zijn nu nog teveel risico’s. Ik stuur mijn vrachtwagens extra vroeg op pad, maar ook daar zit een grens aan. Bovendien heeft niet iedereen die mogelijkheid.’
8 (!) maanden dicht: ook ná de verkiezingen?
Ondernemer Gerard van Boxtel, met zijn familie eigenaar van een aantal autobedrijven in en rond Den Bosch, zit gelukkig met zijn bedrijven vlakbij een deel van de N279 dat al wél verbreed is. Hij kijkt juist met lede ogen naar de N65 tussen Den Bosch en Tilburg. Die wordt gelukkig geüpgraded en gemoderniseerd. Alleen de manier waarop… Hij zucht. ‘In de huidige plannen gaat de N65 maar liefst acht maanden dicht. Dat is op geen enkele manier acceptabel voor ondernemers. Er is geen alternatieve weg. Zie je het voor je, dat er straks vrachtverkeer door onze woonwijken gaat? Of je moet een uur omrijden.’ Het probleem zit ‘m in de andere stakeholders, zegt hij. ‘Prorail is één van de grootste bekostigers. Het spoor gaat nu bijna niet dicht, en daarom moet de weg zolang op slot. Ik zeg ook niet dat het spoor dan maar acht maanden dicht moet, maar ik zou het wel netjes vinden als ook Prorail water bij de wijn doet en een beetje in de pijn deelt.’ Dat de weg aangepakt wordt, daar is hij blij mee. ‘Hij wordt veiliger gemaakt, met betere oversteekplekken voor fietsers en voetgangers. Omdat de N65 dwars door Vught loopt, wil men ook fijnstof tegenhouden.’
‘MIJN KLANDIZIE KAN IK WEL VERGETEN ALS DIE WEG 8 MAANDEN DICHT GAAT’
Maar die acht maanden… ‘Als mijn klanten acht maanden niet naar Den Bosch kunnen, maar wel naar Tilburg, gaan ze daar misschien wel hun auto kopen. En wat denk je van de meubelboulevards langs de weg? Die kunnen hun klandizie ook wel vergeten.’
En de politiek?
Gedeputeerde en VVD’er Christophe van der Maat had het allemaal wel anders gewild. Maar, zo zegt hij, ‘ik kan wel gaan roepen hoe ik het zelf had gewild, als ik daar vervolgens geen draagvlak voor vind, heeft dat wat mij betreft geen enkele zin. Ondernemers hebben er toch niks aan als ik allerlei beloftes doe die ik vervolgens niet waar kan maken.’ Dus wat gaat er nu gebeuren op de N279? Met een investering van 265 miljoen euro is dit een van de allergrootste projecten die we opstarten in Brabant, aldus Van der Maat. In 2021 gaat de schop de grond in, worden alle rotondes en kruisingen ongelijkvloers. En komt er een omleiding door de Helmondse wijk Dierdonk. Van der Maat: ‘Verkeerscijfers hebben laten zien dat hiermee de files verdwijnen. En het goede is dat we nu al wel de grootste investeringen doen voor het geval de weg straks verbreed moet worden. Denk aan de omleiding en de viaducten. Want als de doorstroming alsnog niet goed gaat na alle maatregelen, dan komt die verbreding er. Om dat goed in de gaten te houden gaan we nu ook real-time monitoren. Zodra helder is dat de weg weer vol loopt wil ik de voorbereidingen starten voor verbreding. Er is jaren gesproken maar niets besloten. Nu gaat er daadwerkelijk iets gebeuren en bereiden we ons voor op de verdere toekomst. Als de VVD de grootste blijft’, zegt hij, ‘dan zorgen we ervoor dat we naast de aanpak van de A67, N279 en de Beekse Brug vol stoom doorgaan met investeren in de bereikbaarheid van de Brainport regio.’
‘ONDERNEMERS HEBBEN ER TOCH NIKS AAN ALS IK BELOFTES DOE DIE IK NIET KAN WAARMAKEN’
Ritjes naar Den Haag
Van der Maat is blij om te horen dat ondernemers tevreden zijn over de plannen voor de N65. ‘Daar heb ik heel wat ritjes naar Den Haag voor gemaakt om dat geregeld te krijgen, aangezien dit een Rijksweg is. En we hebben 38 miljoen extra geregeld om twee extra kruisingen ongelijkvloers te maken. Maar de pijn is wel dat de weg straks acht maanden dicht is. En hoe graag ik dat ook anders had gezien, het is echt de minst slechte oplossing. Natuurlijk proberen we de afsluiting zo kort mogelijk te maken, dus wellicht dat het minder dan acht maanden wordt. Maar er is helaas geen alternatief. Ik wil graag tegen die tijd met ondernemers kijken wat nou de beste omleidingsroutes zijn, zodat ze er toch zo min mogelijk last van hebben.’
Bron: VNO NCW – Judith Katz 8-02-2019