Vorig jaar bereikte Officetopper een mooie mijlpaal: het bedrijf bestaat 40 jaar! Vanwege de coronacrisis hebben zij hun jubileum niet uitgebreid kunnen vieren. Maar ze laten het jubileum niet ongezien voorbijgaan en dus vieren ze het feestje dit jaar. Eigenaar en VOG-bestuurslid Erik Broeders vertelt in dit artikel samen met oprichter Cor Verkolf over het ontstaan van het bedrijf en over het karakter van Officetopper!
Door Sara Berende
Het ontstaan van Officetopper, voorheen ‘Verkolf Kantoormeubelen’
De geschiedenis van Officetopper gaat terug naar 1980. In een klein schuurtje aan de Oranjestraat begint Cor Verkolf met de verkoop van kunststof hulpstukken. Korte tijd later start hij ook met het opkopen van bedrijfsinventarissen, waaronder kantoormeubelen en magazijnstellingen. “Wat ik tegenkwam, kocht ik in. Hierdoor werd het pand al snel te klein en verhuisde ik naar een groter pand in de Boterpolderlaan”, vertelt Cor.
Dat nieuwe specialisme in kantoormeubelen verliep stilzwijgend goed en daar voelde Cor zich ook goed bij. Van het één kwam het ander en na verloop van tijd werd de handel in kantoormeubelen een apart bedrijf: Verkolf Kantoormeubelen. Het bedrijf, dat los stond van de Verkolf-groep, werd in 2005 overgenomen door Erik Broeders.
De overname door Erik Broeders
Erik Broeders begint in 1999 samen met een Belgische compagnon voor de Duitse kantoormeubelfabrikant Ceka. Zij zetten het Duitse bedrijf op de Nederlandse markt en richten in 2000 samen met de directie van Ceka Duitsland een BV op onder de naam Ceka Office Group Nederland, waarvan Erik de mede-eigenaar werd.
Midden in een economisch moeilijke periode in 2004, namen Erik en zijn compagnon de aandelen van het Duitse bedrijf over en zetten het bedrijf zelf voort. Door de vraag naar andere artikelen, zoals vloerbedekking en wanden, werd het assortiment steeds uitgebreider en werd Ceka een turn-key project inrichtingsbedrijf.
In 2005 namen Erik en zijn compagnon daarbij ook Verkolf Kantoormeubelen over, wat het zusterbedrijf van Ceka werd. Door hun eigen netwerk kenden Erik en Cor elkaar al en dus was de link naar Erik voor de overname snel gelegd. Via Verkolf Kantoormeubelen verkochten Erik en zijn compagnon nieuwe en tweedehands kantoormeubelen. In 2006 kreeg het bedrijf een nieuwe naam: ‘Officetopper’.
“In Officetopper zag ik meer ruimte voor ontwikkeling.”
In 2014 stopte een andere compagnon van Erik, die een belangrijke rol vervulde in Officetopper. Hierdoor werd Erik volledig eigenaar van het bedrijf. Twee bedrijven tegelijkertijd runnen was wat veel en dus was het na een paar jaar tijd om een keuze te maken. “Hoewel ik Ceka zelf ben begonnen en mijn hart hier dus meer lag, zag ik in Officetopper meer ruimte voor ontwikkeling: daar kon ik gas geven.” Erik heeft daarom bewust gekozen om Officetopper voort te zetten en afscheid te nemen van Ceka.
Officetopper
Met ruim 40 jaar ervaring op zak zet Officetopper zich iedere dag in om zowel de zakelijke als particuliere markt te voorzien in kantoormeubilair van topkwaliteit. De overname van het bedrijf door Erik in 2005 is het begin geweest van een periode vol ontwikkeling en uitbreiding. Officetopper behoort op dit moment zelfs tot één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Dat is al twee jaar op een rij bekroond met een FD Gazellen Award – en dit jaar gaan ze voor de derde!
Waar Cor Verkolf ooit begon met de verkoop van gebruikte kantoormeubelen, maakt deze categorie nog maar 10% uit van het totale aanbod van Officetopper. Inmiddels wordt nieuw meubilair steeds meer rechtstreeks geïmporteerd van de fabrikant in plaats van het inkopen bij de tussenhandel.
Ook het internet heeft een steeds prominentere rol in het bedrijf gekregen. Met een nieuwe webshop zet Officetopper zich online sterk neer en komen er iedere dag vele opdrachten binnen vanuit heel Nederland en België. Met een gemiddelde van 1000 online bezoekers per dag heeft Officetopper een grote mijlpaal bereikt. De drempel wordt steeds lager om iets online te kopen zonder bezoek aan een showroom. Maar ondanks de sterke groei op het internet is Officetopper enorm blij met de klanten uit de regio die vaak de showroom bezoeken om advies te krijgen en keuzes te maken!
Het karakter van officetopper
De prominente rol van het internet is het afgelopen jaar goed naar voren gekomen. Veel mensen werken door de coronacrisis noodgedwongen thuis, wat ook bij Officetopper de nodige veranderingen met zich meebracht. Thuiswerkplekken werden de norm en ook spatschermen werden een nieuw begrip in de samenleving. Iets waar Officetopper tot de dag van vandaag naadloos op inspeelt.
“Ondernemerschap is kijken wat er mogelijk is en kansen pakken waar ze liggen.”
“Dat is ondernemerschap”, verklaart Cor Verkolf. “Kijken wat er mogelijk is en kansen pakken waar ze liggen. Dat was vroeger al zo, en nu nog steeds. Iedere crisis geeft immers weer kansen.” Erik en Cor brengen daar beiden een nuance in aan: als ondernemer moet je nooit verder springen dan je stok lang is. “We zijn altijd een gezond bedrijf gebleven. Met een gezond verstand en eerlijk zakendoen kom je heel ver. Je moet altijd achter je visie staan en blijven nadenken”, aldus Erik.
Een onderdeel van die visie is klanttevredenheid, een waarde die zowel bij Cor als bij Erik hoog in het vaandel staat: “Het doel is dat klanten bij ons terugkeren. Onze eigen mensen dragen daar voor een groot gedeelte aan bij”, vertelt Erik. “Bijna alle aankopen gaan tegenwoordig online, dus het enige persoonlijke contact met klanten, is de bezorging. Dat is het visitekaartje van je bedrijf”, legt Erik uit.
“Cor is voor mij de definitie van een zakenman pur sang.”
“Bij ons was er vroeger ook altijd een medewerker bij de bezorging van de meubels”, vertelt Cor. Erik vult aan: “En ik ben in de voetsporen getreden van wat Cor ook altijd deed.” In het ondernemerschap is Cor altijd al een voorbeeld geweest voor Erik: “Hij is voor mij de definitie van een zakenman pur sang. Ik ben trots dat ik zijn bedrijf heb mogen overnemen en dat hij ons deze kans gegund heeft.”
Erik heeft er alle vertrouwen in dat de groei van de afgelopen jaren in de komende jaren zal worden voortgezet. Aan Erik en het team van 12 enthousiaste medewerkers zal het in ieder geval niet liggen.