Op 1 juli is bij de provincie het definitieve ‘masterplan’ ingediend tegen het sluipverkeer.
Van een 30 km zone door de kernen van Waspik en Raamsdonk tot de ‘opwaardering’ van de polderweg Achterste Dijk. Net voor de deadline, 1 juli, is bij de provincie het definitieve ‘masterplan’ ingediend tegen het sluipverkeer als gevolg van HooipolderPlus.
Een pakket aan maatregelen om het wegennet daar omheen en de dorpen in de Langstraat zoveel mogelijk te ontzien. Totale kosten: tussen de 10 tot 15 miljoen euro.
Afzenders zijn de gemeenten Waalwijk en Geertruidenberg. Met de hulp van ingenieursbureau Arcadis en de inbreng van tien belangengroepen en platforms. ,,Dit plan heeft een breed draagvlak”, aldus wethouder John van Vugt van Geertruidenberg.
Knooppunt Hooipolder gaat vanaf 2022 op de schop; de op- en afrit bij de watertoren van Raamsdonksveer vervalt. Automobilisten zullen al bij Waspik de A59 af gaan en door Waspik en Raamsdonk naar hun bestemming rijden.
5 Miljoen
De provincie is bereid maximaal 5 miljoen euro bij te dragen aan maatregelen tegen de verkeerstoename in de dorpen. Voorwaarde is wel dat die niet ten koste gaan van de bereikbaarheid. ,,Er is grote concensus”, stelt Van Vugt.
Behalve een 30 km zone in het Lint ligt er het plan om de Achterste Dijk, in het buitengebied, op te waarderen tot een 60 km route. De weg krijgt voldoende breedte zodat twee voertuigen elkaar kunnen passeren en er komt een fietssuggestiestrook.Die komt er ook op andere wegen zoals de Werfkampenseweg. Inclusief snelheidsremmende maatregelen als drempels en sluisjes die geschikt zijn voor landbouwverkeer.
Op de Beethovenlaan in Raamsdonksveer blijft een snelheid van 50 km/uur toegestaan en er komt een vrijliggend fietspad. De Julianalaan wordt 30 km/uur. Het tunneltje bij Scharlo krijgt verlichting. Mogelijk wordt de doorrijhoogte geschikt gemaakt voor voertuigen van 2,50 meter.
De maatregelen omvatten inmiddels zo’n 20 plekken.,,We begonnen met het Lint en een mogelijke alternatieve route door de polder, maar de raad wilde daar geen nieuw asfalt”, aldus Van Vugt.
Meerjaren
De kosten liggen tussen de 10 en 15 miljoen, berekende Arcadis. Mocht de provincie de maximale 5 miljoen euro bijleggen, dan nog blijft er een groot gat bestaan. Van Vugt: ,,De provincie verdeelt het geld naar verhouding. Ligt de aanpassing op het grondgebied van ons of van Waalwijk? Ook kunnen we op andere potjes een beroep doen. Enkele wegen stonden al op de nominatie voor onderhoud.”
Bovendien is het een meerjarenproject, een visie voor 2030. Van Vugt: ,,Van belang is vooral de afstemming van dit plan. We gaan het in fases aanpakken; de raad geeft de prioriteit aan. Door een goede fasering kunnen bewoners langzaam aan de nieuwe situatie wennen.”
Bron: BN De Stem – Marja Klein Obbink 04-07-19