Panklare projecten die ervoor moeten zorgen dat leerlingen interesse in techniek krijgen en daar later hun beroep van willen maken.
De Stichting Onderwijs & Techniek Geertruidenberg (OTG) zorgt met ondernemers, overheid en onderwijs voor panklare projecten die ervoor moeten zorgen dat leerlingen interesse in techniek krijgen en daar later hun beroep van willen maken.
Angelique van der Pluijm is zo’n 2½ jaar nauw betrokken bij de OTG, waarbij het haar missie is om op een concrete, praktische en haalbare manier leerlingen te enthousiasmeren voor techniek en hen te helpen in hun ontwikkeling. “Om ervoor te zorgen dat er op langere termijn voldoende en gekwalificeerde technici zijn, is dat echt nodig”, stelt Angelique. “Er zit verrassend veel techniek in kunst en daarom heb ik een kunstproject voor basisscholieren ontwikkeld.
Een grote groep jongens vindt las-, ICT- of constructiewerk vaak best interessant, maar veel meisjes niet. Daarom hebben we voor basisscholieren een nieuwe aanvliegroute richting techniek gekozen, namelijk kunst. Samen met regionale kunstenaars en docenten werken de leerlingen aan een kunstproject, waarbij creativiteit én techniek een belangrijke rol spelen.”
Kunstproject
In de maand mei vond het kunstproject van Stichting OTG plaats op zeven basisscholen in de gemeente. Ruim 260 leerlingen namen hieraan deel. Angelique vertelt over een aantal onderwerpen: “Met kunstenaar Floris Hovers werd door leerlingen van De Biekorf een stad gebouwd met kosteloos materiaal. Leerlingen van dezelfde basisschool maakten onder leiding van Sabine van Kemenade 3d-kubussen van stroken karton; van die kubussen maakten ze als groep één kunstwerk. In feite een project waarbij creativiteit, technisch verbinden en stevigheid een belangrijke rol spelen. Met Rianne Vreeling en Pleun Reimus werden door leerlingen van De Ruif sieraden gemaakt van speksteen, terwijl Cees Achten ging etsen met leerlingen van De Vuurvlinder. Op De Wilsdonck werkte ik samen met Annie van der Pluijm aan een mozaïek-project met wandtegels die de scholieren eerst zelf kapot mochten slaan. Een leerlinge kwam na afloop naar ons toe en zei: ‘Dankjewel dat ik dit mocht doen…’ Het was een project waarbij naast het genoemde sloopwerk ook passen, meten, lijmen en verbinden aan bod kwam. De kinderen genoten unaniem van de projecten en leerden op een ontspannen manier het nodige over techniek.
De kunstenaars hebben belangeloos meegedaan; niet alleen omdat ze de combinatie kunst-techniek
mooi vinden, maar ook omdat ze deze initiatieven een warm hart toedragen. Zonder hen was dit project niet mogelijk geweest.”
Één tentoonstelling
“Het was de bedoeling alle kunstwerken als één tentoonstelling te presenteren. Dat is dit jaar niet gelukt, waardoor de projecten nu op de deelnemende scholen te zien zijn. Bezig zijn met kunst op school en leren werken met je handen is vaak een ernstig ondergewaardeerde ‘tak van sport’. Gelukkig krijgen de technische beroepen tegenwoordig eindelijk de waardering die ze verdienen, terwijl ouders wat meer gechargeerd denken over een VMBO-opleiding. Dat is een prettige constatering, want er zijn nog steeds te weinig leerlingen die kiezen voor een technische MBO-opleiding. Daarom blijven we met de OTG projecten organiseren voor basis- en voortgezet onderwijs en hopen we dat we de leerlingen enthousiasmeren voor een beroep in de techniek.”
Bron: VOG Redactie – Jan Hoek