Oftewel: hoe zorg je ervoor om op een authentieke manier je klanten, maar ook zeker je prospects (lees; toekomstige klanten) als klant te houden?
Roepen, adverteren, mailen etc. dat je de goedkoopste, beste, snelste bent, werkt over het algemeen niet meer. Tuurlijk kun je leuke deals hebben, maar wanneer ze over de drempel stappen, online of offline, gaat het er uiteindelijk om hoe je jezelf als bedrijf, als ondernemer en ook als personeel presenteert.
Steeds vaker en sneller worden er bedrijven uit de grond gestampt in allerlei branches, met allerlei diensten die over het algemeen hetzelfde aanbieden als wat jij als ondernemer aanbiedt. Zelfs in niche markten wordt er razendsnel gekeken naar mogelijkheden om soortgelijke diensten en producten aan te bieden.
Hoe onderscheidt je je dan?
Door onder andere je klantmanagement op orde te hebben.
Klantmanagement is afhankelijk van meerdere factoren. In dit artikel zullen we een aantal factoren verder uitdiepen:
- Klantvriendelijkheid
Met stip op nr. 1! Of je klant nu online shopt of offline bij je binnenstapt. De eerste winst is te behalen in je klantvriendelijkheid.
- Of dit nu is dat je website gebruiksvriendelijk is
- Je goed te bereiken bent voor vragen
- Goede recensies en reviews
- Prettige benadering
- Oprecht interesse tonen in je klanten
- Goed luisteren
Er valt zoveel te benoemen hierbij. Het allerbelangrijkste is dat je je klanten precies dat wilt geven wat ervoor zorg dat ze bij jou terugkomen en niet naar een concurrent gaan. Prijs is dan vaak niet eens belangrijk.
- Een kloppend proces
De processen, ofwel de stappen, die je klanten moeten doorlopen tot de eindstreep. Zorg ervoor dat deze kloppen. Sterker nog is deze zo in te richten dat je je klanten ontzorgt en ze al een stap voor bent en blijft bij het adviseren.
- Authenticiteit
Wees echt. Wanneer je dit niet bent, val je vroeg of laat door de mand en kost je het over het algemeen heel veel meer dan die ene klant.
- Out of the box
Zoals hierboven al benoemd zwemmen er meer vissen in de zee. Door ‘out of the box’ te denken en je niet blind te staren op 1 punt, pak je ook de winst. Zelfs of juist meer wanneer dit betekent dat de vraag/dienst/product etc. waar je klant naar op zoek is anders is dan ze zelf formuleren. Of dat je van mening bent dat ze iets anders nodig hebben d.m.v. nr. 1 in deze lijst toe te hebben gepast.
- CRM-systeem
Een CRM-systeem is er in vele maten. Naarmate je business groeit en ook afhankelijk van wat je aanbiedt is het wenselijk uiteindelijk een CRM-systeem aan te schaffen. Ja dit is een investering (soms minder dan je denkt, kijk en vraag dan ook goed rond), maar vaak verdient deze investering zich heel snel terug. Denk hierbij aan de meest simpele dingen;
- Alles overzichtelijk op 1 plek
- Duidelijk dossier
- Geautomatiseerd proces
- Hulp bij belangrijke datums (feestdagen, verjaardagen, jubileums) laat je klanten zien wat ze voor je betekenen
- Etc.
- Resultaat
Zorg dat je levert wat je afspreekt, wat je aanbiedt. Wanneer het afwijkt van de afspraken, om welke reden dan ook, treedt dan direct met je klant in contact hierover en kijk wat er nog meer mogelijk is. Steek je hand in eigen boezem als er iets niet goed loopt en steek niet je kop in het zand en wacht af hoe het afloopt.
Heb je ook kennis die je wilt delen in een artikel? Of wil je in gesprek over ondernemerslessen? Laat het ons weten! Wij bieden je graag een podium. Dit kan via Academy@vog.nl
Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst