Kennis maken met… de boa’s van onze gemeente!

Erwin en Birgitte zijn beiden sinds half 2020 actief binnen onze gemeente als buitengewone opsporingsambtenaars (boa). In dit interview stellen zij zich aan jullie voor, vertellen ze meer over hun werkzaamheden en wat ze voor u als ondernemer kunnen betekenen. Nieuwsgierig geworden? Lees hier verder!

Door Sara Berende

Vertel eens wat over jezelf: wie ben je en wat is je achtergrond?

“Ik ben Erwin, 52 jaar en heb een achtergrond in de zeevaart. Tot 2016 heb ik op zee gevaren, daarna ben ik bij de Rijkswaterstaat gaan werken, waar ik in aanraking kwam met de handhaving. Vanwege de grote reisafstand ben ik daar na een paar jaar gestopt. Niet lang daarna kreeg ik de mogelijkheid om hier in de gemeente te gaan werken als buitengewoon opsporingsambtenaar, ik werk hier nu sinds juni 2020.”

“Mijn naam is Birgitte en ik zit al langer in het vak. Ik ben begonnen bij de Marechaussee en werkte daarna lange tijd als boa in Breda. Nu werk ik sinds september als boa in de gemeente Geertruidenberg. Ik vind het werken in een kleine gemeente een grote uitdaging. We proberen onszelf professioneel op de kaart te zetten en we zoeken toenadering bij de ondernemers en inwoners.”

Kunnen jullie wat vertellen over de taken als buitengewoon opsporingsambtenaar?

“Wij als boa’s zijn er voor de aanpak van overlast en kleine ergernissen die de leefbaarheid aantasten in de openbare ruimte. Daarbij kunt u denken aan zaken die je ervaart als overlast zoals kliko’s, hondenpoep, het parkeerbeleid en jeugd. Maar ook controles op vergunningen zoals de drank- en horecawetgeving behoren tot onze taken. Het is werk is dus heel veelzijdig. Op dit moment zijn we druk met het handhaven op de coronamaatregelen, maar dat neemt niet weg dat we de overige zaken niet meepakken.”

Wat is precies het verschil tussen een boa en de politie?

“Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij of zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa’s mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven. De boa’s hebben meestal beperkte opsporingsbevoegdheid die afhangt van zijn functie en taak, de politie heeft algemene opsporingsbevoegdheid en is voor alle strafbare feiten bevoegd.”

Wat kunnen jullie in deze tijd betekenen voor de ondernemers in de gemeente?

“We weten dat het voor de ondernemers geen makkelijke tijd is en we hebben zeker begrip voor hun situatie. Als boa’s zijn we vertegenwoordigers van de gemeente en we willen ondernemers helpen door bijvoorbeeld met ze in gesprek te gaan en te helpen met hun vragen. Indien nodig handhaven we natuurlijk op de maatregelen. We willen het ‘BOA-wereldje’ goed presenteren en onszelf zichtbaarder maken in de gemeente. We maken daarom graag kennis met alle ondernemers in de gemeente.”

“In het afgelopen half jaar zijn we al bij een aantal ondernemers langs geweest om kennis te maken. Deze bezoeken plannen we doorgaans zelf in. Tot nu toe hebben we vooral ondernemers in Raamsdonksveer bezocht en de reacties daarop waren overwegend positief. Komende tijd gaan wij hiermee door en we zullen ook bij de ondernemers in Geertruidenberg en Raamsdonk langsgaan.”

Wat kunnen jullie betekenen voor ondernemers die hun deuren hebben moeten sluiten, zoals de contactberoepen, horeca en retail?

“Als deze ondernemers dringende vragen hebben of ze hebben hulp nodig, dan willen we ze adviseren om contact op te nemen met onze collega’s op het gemeentehuis. We hebben als boa’s de taak om te controleren op het feit of zij gesloten zijn. Als we signalen krijgen dat een ondernemer toch geopend is, dan zullen we gaan controleren. Wat wij kunnen betekenen: we staan open voor een praatje en we gaan kijken hoe we kunnen helpen door ze in contact te brengen met de juiste collega binnen de gemeente.”

Hoe zijn jullie bereikbaar voor ondernemers?

“We zijn te bereiken via ons eigen socialmedia-account, via de website van de gemeente en via BOA@geertruidenberg.nl. Ook zitten we sinds een aantal maanden in de appgroep met een deel van alle ondernemers. Afgesproken is dat we de berichten meelezen, maar dat we niet reageren, alleen indien echt noodzakelijk. Voor de dringende zaken, zoals inbraken of vernielingen, moeten de ondernemers niet met ons contact opnemen, maar met de politie.”

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke maand het VOG ondernemersnieuws!

Meer berichten

VOG Eindejaarsborrel 2024

Op donderdag 12 december 2024 kwamen de leden van de VOG samen voor de jaarlijkse eindejaarsborrel. Het vond plaats in de bijzondere setting van Fort