Hij ligt er nog maar net (december 2017), maar driekwart van de ondernemers en bewoners is ‘de knip’ in Raamsdonksveer beu.
De uitslag van een enquête en de komst van Hooipolder Plus vragen om ‘herziening’ van de paaltjes op de Keizersdijk.
Winkeliers en horeca klagen over omzetverlies en de bewoners aan de parkeerplaats achter de Lidl, mopperen over drukte en overlast.,,Dat betekent niet dat de knip er weer uitgaat,” waarschuwt wethouder John van Vugt alvast over het rondetafelgesprek op dinsdagavond 9 april in het gemeentehuis.
Van Vugt: ,,Het wachten is op het verkeersmodel rond Hooipolder Plus. Hoeveel auto’s komen er straks weer over de Keizersdijk? We kunnen nu nog niet met een oplossing komen. ”
Verkeer
Na eerder al een handtekeningenactie van ondernemers, die voorstellen om de knip tiidens winkeluren open te gooien, is er nu de uitslag van verkeerstellingen en een enquête in opdracht van de gemeente. Winkeliers klaagden over afname van het bezoek aan hun winkel. Uit die tellingen blijkt nu dat op de Keizersdijk het verkeer met 2.500 minder bewegingen is afgenomen: 6.500 naar 4.500.
Dan is er de enquête. 1.294 respondenten deden mee. ,,Dat is veel “, vindt Van Vugt. ,,Door de manier waarop de enquête is opgesteld weten we ook precies hoe ondernemers en bewoners waar in het centrum ergens over denken.”
In ieder geval is driekwart van de respondenten niet blij met de knip. Op de vraag ‘Ik ben voorstander van de knip’ reageerde 59 procent met ‘helemaal mee oneens’ en 17 procent ‘mee oneens’. Van Vugt: ,,In totaal dus 76 procent die geen voorstander is van de knip.“
Of dat betekent dat ie dan maar moet verdwijnen of ‘half’ moet blijven met bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer, Van Vugt kan er niks over zeggen, herhaalt hij. ,,We zijn in afwachting van het verkeersmodel van de provincie. Daarin worden de effecten van Hooipolder Plus berekend. Dat zou 1 april af zijn maar het is nog niet klaar.”
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de afritten bij de watertoren en de Triangel vervallen, wil Van Vugt weten. ,,Wat betekent dat voor het verkeer op de Keizersdijk? En welke gevolgen heeft dat voor de geluidsnorm? Als we dat allemaal in kaart hebben kunnen we met oplossingen komen.”
Bron: BN De Stem – Marja Klein Obbink 03-04-19