Test in Raamsdonksveer: Emissievrij rijden is hot.

Maar de aandacht beperkt zich tot stadsdistributie, bussen of vuilniswagens. Ook Henk Adriaanse, beroepsvervoerder in Raamsdonksveer, wist niet beter. Tot hij met eigen ogen zag dat zijn zware vrachtwagens op batterijen kunnen rijden. ,,Elektrisch rijden kan!”, bewijst zijn praktijktest. ,,Waar wachten we op?”, is sinds enkele weken zijn missie op Linked In, het online zakelijke netwerk.
Een samenwerking met het Oosterhoutse Emoss, die dieselwagens ombouwt tot elektrische, opende zijn ogen. ,,Elektrisch rijden is ook voor een deel van het reguliere transport mogelijk”, is zijn overtuiging.
Beurzen
Adriaanse en technisch directeur Martijn Noordam van Emoss ontmoetten elkaar bij een sportevenement. Adriaanse: ,,Noordam demonstreert een elektrische vrachtauto op grote beurzen, die ook grote afstanden kan rijden. Maar in Nederland krijgt hij geen poot aan de grond. Omdat ik zo sceptisch was vroeg hij of ik hem wou testen. Ik lever hem de data”.
En vanaf dag een ‘viel zijn mond open’, vertelt de enthousiaste transporteur. Hij zag dat ook een 50 tons truck met oplegger volledig op batterijen kan rijden. ,,Ook op de snelweg komt er geen diesel meer aan te pas. De batterij wordt opgeladen via een biogasgenerator. ”
Adriaanse huist in een duurzaam pand op industrieterrein Dombosch. Met eigen (aard)warmte, eigen stroom, zonnepanelen en ledverlichting met sensoren. Zestig procent van zijn wagenpark (50 stuks) rijdt inmiddels op de nieuwste en schoonste Euro 6 -motoren.
Zijn boodschap: de overheid legt de focus verkeerd. ,Het klopt niet, stelt Adriaanse, dat de overheid en de grote vrachtwagenfabrikanten hier weinig aandacht voor hebben. ,Waarom investeren in elektrische personenwagens als Tesla’s die de hele dag stilstaan op een parkeerplaats, terwijl onze trucs zo’n 10 tot 12 uur per dag op de weg zijn?”

Adriaanse hield vanaf dag 1 een staatje bij. De hybride vrachtwagen waar zijn chauffeur Jack den Herder mee op pad ging, verbruikte nul emissie. Vooral op de korte ritten is emissievrij rijden effectief.,,Je heb er geen openbare laadpalen voor nodig. Dertig procent van beroepsgoederenvervoer kan elektrisch”, is zijn overtuiging.
Intussen probeert Adriaanse zijn overtuiging aan de man te brengen. Van grote vrachtwagenproducenten moet je het nog niet hebben, zegt hij. ,,Die hebben net geïnvesteerd in die dure Euro 6-motoren.”

,,In Nederland is voor een normale tranporteur emissievrij rijden nog geen haalbare kaart”, weet ook truck-leverancier Noordam. ,,In plaats van 100.00 euro kost zo’n truck 300.000 euro.”
Noordam noem het de macht van de massa. ,,Grote bedrijven willen zakendoen met grote bedrijven. Het wachten is tot de grote fabrikanten als DAF of VDL er mee komen. ”
Daarom produceert Noordam vooral voor het buitenland. In Nieuw-Zeeland rijden vrachtwagens van hem rond. En in Zwitserland, zo’n 500 stuks: ,,In dat land heffen ze CO2-belasting. Pas dan wordt zo’n investering lucratief. ”
In Nederland blijft beperkt het gebruik van elektrische vrachwagens beperkt tot de steden. Volgend jaar komen er in 30 tot 40 steden uitstootvrije zones. Een lichtpuntje is er wel. Transport Logistiek Nederland meldt op haar site dat ‘er de komende jaren subsidie nodig is om het verschil in kosten tussen een dieselvoertuig en een elektrische variant te dempen”.
Bron: BN De Stem – Marja Klein Obbink 27-11-19