Een offerte is een aanbod dat je doet aan een potentiële klant. Maar wat maakt nou dat de ene offerte wel geaccepteerd wordt en de andere niet?
Jezelf en je bedrijf blijven ontwikkelen, je realiseert je vast wel hoe belangrijk dat is. Want als je het zelf niet al had bedacht dan wijst iemand anders je er wel op. De VOG Academy is in het leven geroepen om kennis te delen. We delen kennis vanuit de Academy met ondernemers, maar er wordt ook onderling kennis gedeeld, zo ook vandaag:
Een offerte is een aanbod dat je doet aan een potentiële klant. Maar wat maakt nou dat de ene offerte wel geaccepteerd wordt en de andere niet? En waarom is bij het ene bedrijf de conversie op offertes hoger dan bij het andere?
Waar het allemaal begint
Het mogelijk binnenhalen van een opdracht begint al bij de vraag van een potentiële klant naar jouw product of dienst. Ken jij de ‘magische 72 uur’ regel al? Uit onderzoek blijkt dat de meeste offertes die geaccepteerd worden binnen maximaal 72 uur na aanvraag van de offerte toegestuurd worden aan de klant.
Een offerte heeft een hogere slagingskans als hij persoonlijk en overzichtelijk is. De kunst is daarnaast om een offerte te zien als een samenvatting van hetgeen je al besproken hebt!
Om ervoor te zorgen dat je een offerte kunt zien als samenvatting is het zaak om tijdens het gesprek met je potentiële klant goed door te vragen naar de wensen van deze klant. Laat zien dat je zijn of haar behoeften begrijpt en dat jij deze behoeften kunt bevredigen.
Als je tijdens het maken van een offerte niet zeker meer weet wat de wensen op een bepaald vlak waren, schroom dan niet om naar je potentiële klant te bellen voor aanvullende informatie. Zie dit als een gelegenheid om opnieuw een goede indruk te maken!
Nog een aantal tips:
- Refereer in de offerte of begeleidende mail/brief naar het eerdere contact wat jullie hebben gehad.
- Zorg dat je bedrijfslogo duidelijk zichtbaar is.
- Heb je speciale betalingsvoorwaarden? Ben daar meteen duidelijk over. Transparantie wordt altijd gewaardeerd.
- Sluit je offerte af met een persoonlijke boodschap die de klant tot actie aanzet.
Heb jij kennis te delen? Laat het ons weten! Academy@vog.nl
Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst