‘Je populariteit verandert met de week‘ : uitbater Jan Kastelijns.
“I am not your Casanova, Me and Romeo have Never been friends…“ Jongens zoeken hun vriendin op, zakken door de knieën en wiegen met hun heupen als het klassieke disconummer van boyband Ultimate Kaos klinkt. De dansvloer is drukbezet deze zaterdagnacht bij club Oscars in Raamsdonksveer.
In Nederland vallen de discotheken bij bosjes om, maar Oscars viert binnenkort het tienjarig bestaan. Geen vanzelfsprekendheid, want de strijd om de stapper is stevig, erkent uitbater Jan Kastelijns. “Je moet superscherp zijn als het gaat om je programma en de artiesten. Je populariteit verandert met de week. Het is allemaal heel broos. Soms zit je in een flow en heb je het te pakken.“ Maar altijd volgt er een dip, schetst Kastelijns. “Eigenlijk elke zomer. Er zijn veel festivals, mensen gaan naar het zwembad of zoeken het terras op. Vanaf september is het zaak om met goede artiesten de boel gelijk op gang te krijgen.“
Oscars trekt jongeren uit de wijde omtrek. “Het is steeds een feestje“, vindt Roy Oerlemans uit Dongen (17). “Veel mensen kennen elkaar, het is één grote familie. Ze fouilleren goed, ook wordt er goed op alcohol gecontroleerd.“ Bij de entree doen portiers bandjes om bij 18-plussers. Oscars is een van de weinige uitgaanszaken in de regio die 16- en 17-jarigen binnenlaat. Voor veel jongeren reden om naar Raamsdonksveer te gaan. “Bij ons in het dorp is niks te doen voor 16-plus“, zeggen Youri Paapen (19) en Mitchel Snoeren (17) uit Dongen. Kelly van Weesenbeek, ook uit Dongen, wil wel even kwijt dat Oscars ‘geen kindertent‘ is. “Het personeel is goed en streng, ik voel me hier veilig.“
Oscars-bus
Kastelijns zegt een strikt bandjesbeleid te voeren. “Maar 100 procent waterdicht is het nooit. Je weet niet of iemand de identiteitskaart meeneemt van zijn oudere zus of broer. Wij zitten niet op zatte jongeren te wachten. Het is niet goed voor de jongere en het geeft overlast. Die verantwoordelijkheid nemen we.“
Een flink deel van de jongeren komt met een speciale bus, die vanuit onder meer Oosterhout, Breda en Dongen naar Oscars rijdt en dieper in de nacht de jeugd ook terugbrengt. Een retourtje kost 5 euro. “De bus kun je een paar dagen van tevoren bestellen via e-mail“, legt Nighel Akkermans (16) uit Oosterhout uit.
Waar Oscars regelmatig uitpakt met artiesten, daar staat Kastelijns soms ook zelf achter de draaitafel. Een disco runnen en dj zijn? Tien jaar geleden kan Kastelijns het zich nauwelijks voorstellen. Hij werkt in Amsterdam op de beurs, heeft meer interesse in financiële markten. Hoewel hij uit een bekende Oosterhoutse horecafamilie komt, heeft het uitgaansleven niet zijn belangstelling. “Ik ben zelf nooit echt gaan stappen.“ Sceptisch is Jan als vader Arnoud zijn plannen voor een discotheek ontvouwt. “Nee, ik was geen voorstander. Vond het een groot risico, we zaten midden in de economische crisis. Het was een grote stap. Echt spannend. Discotheken zaten in moeilijk vaarwater en dat is nog steeds zo.“
Hardwell
Al snel groeit Jan in het bedrijf. Ook omdat er een behoorlijke uitdaging ligt. Om de disco op te pimpen, maakt Kastelijns zijn programma op basis van statistisch onderzoek. “Je kijkt welke artiesten populair zijn op sites als Partyflock en hoeveel mensen eropaf komen. Ook bezocht ik andere discotheken, zoals de Time Out in Gemert. Op den duur krijg je er feeling voor en doe je het op intuïtie. Nu wil ik leidend zijn. Je moet aanvoelen welke artiest populair is en die moet je dan hebben. Zo zag ik Ben Saunders in bij The Voice en wist meteen dat hij ging winnen. Ik had hem direct na de eerste auditie al aangevraagd, omdat ik wist dat hij zou winnen. Op deze manier hadden we Saunders als eerste na de finale.“ De markt voor discotheken is al lastig, maar in 2014 komt er nog een probleem bij: de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol. “Het klinkt raar, maar hoe slechter het gaat hoe leuker ik dit vind. Ik zat toen bij een vergadering met meerdere horecaondernemers. Iedereen zat in zak en as: wat nu? Ik zag een kans, omdat kroegen een deel van hun bezoekers verloren. Vanuit omliggende dorpen en steden kwam de jeugd naar ons toe.“ ‘Onvoorspelbaar‘ |
Tien jaar Oscars- Discotheek Oscars, voorheen Sandokan, stond jarenlang leeg in Raamsdonksveer.
– Arnoud Kastelijns, horeca-ondernemer uit Oosterhout, heropent in februari 2009 Oscars. Hij huurt het pand. Later gaat zoon Jan Kastelijns de club runnen. – Oscars bestaat uit een discotheek en café, dat regelmatig voor particuliere feesten wordt afgehuurd. In totaal kunnen er 1.100 mensen binnen. – Oscars introduceert later het fenomeen Prikparty, een maandelijkse vrijdagavond waarbij de discotheek open is voor 12 tot 15-jarigen. De feesten trekken jongeren uit de hele omtrek. Ook vinden er met carnaval alcoholvrije feesten bij Oscars plaats. – Zaterdag 16 februari wordt het tienjarig bestaan gevierd de dj Willem de Wijs op het programma. |
Halvering aantal discotheken
“Vroeger was de discotheek dé ontmoetingsplek, nu komen jongeren ook op een andere manier met elkaar in contact“, wijst adviseur Guido Verschoor op het gebruik van sociale media.
“Maar de allergrootste reden dat het aantal discotheken afneemt, is de explosieve groei van het aantal festivals in Nederland“, zo verklaart Raymond Elzerman, eigenaar van De Graanbeurs in Breda. “Festivals zijn de concurrent nummer één. Wij zagen dat al aankomen en hebben vijf jaar geleden ons beleid aangepast. Eerst gooiden we de boel gewoon publiekelijk open, nu doen we aan indoor festivals in samenwerking met evenementenorganisaties.“ De thema’s veranderen steeds. “Elk weekend een ander feestje. Achteroverleunen en de zaak vol krijgen is het makkelijkst, maar dit is spannend en uitdagend.“
Neerwaartse spiraal
Een andere verklaring voor de neerwaartse spiraal in discothekenland is de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol naar 18 jaar. Verschoor: “De groep van 16- en 17-jarigen mag niks drinken en dat zie je in de bezoekfrequentie terug. Hetzelfde geldt voor het bestedingspatroon; ze gaan thuis indrinken en komen pas later.“
“Verder gaat een flink deel van het budget van jongeren naar hun telefoon“, noemt Kees van Overveld van Midnight in Roosendaal nog een ‘concurrent‘. Net als Elzerman wijst hij op de festivals als belangrijkste reden voor het omvallen van veel discotheken. “Daardoor stoppen ze of worden omgevormd tot zaalverhuurbedrijf.“ Beslissingen van de overheid maken volgens hem het runnen van een discotheek steeds lastiger. “Neem de verhoging van de leeftijd voor alcohol en het rookverbod. Anderzijds maakt dat het wel uitdagend.“ Van Overveld ziet wel ‘lichtpunten‘. “Je merkt dat er meer behoefte is aan kleinschaligheid in plaats van met tienduizenden naar een festival te gaan. Ook zien we dat het de laatste tijd wat drukker wordt.“
Ook Jan Kastelijns, uitbater van Oscars in Raamsdonksveer, heeft het uitgaanslandschap flink zien veranderen. “Maar dat was al gaande toen wij tien jaar geleden openden. Bezoekers willen een happening. Daarom moet je inspelen op de actualiteit. De afgelopen jaren was urban populair. Artiesten als Ronnie Flex en Lil Kleine moest je hebben. Nu schakel ik weer meer over naar creativiteit, dus avonden met thema’s.“
Vooral de klassieke dorpsdisco heeft het lastig. De grootste afnames zijn te zien in Drenthe, Utrecht, Limburg en Groningen. In Brabant nam het aantal discotheken in tien jaar tijd met 45 procent af. In deze regio gingen de afgelopen jaren de deuren op slot bij Zalinaz in Etten-Leur en De Kelder in Hank. Ook bij Highstreet in Hoogstraten viel het doek, maar de dancing bestaat nu als een 2.0-versie. Volgens het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijft de disco nog wel draaien in grote steden en toeristische gebieden. Zoals Friesland, Zeeland of de Waddeneilanden, waar de jeugd in de zomer vanaf campings naar de disco trekt.
‘Geen gouden greep‘
Het openen van een nieuwe discotheek is volgens Verschoor een zeldzaamheid. “Het is geen gouden greep. Met name buiten de Randstad is het lastig om zo’n zaak rendabel te krijgen. Zeker als je een pand huurt, dan wordt het problematisch. Je moet heel veel eigen vermogen hebben, omdat de banken niet staan te springen om een nieuwe club te financieren.“
Verschoor raadt discotheken aan ‘zo actief mogelijk‘ te blijven. “Om voor de jongste jeugd toch de ontmoetingsplek te blijven. Je moet verrassen, het concept vernieuwen en nieuwe doelgroepen zoeken. Zo las ik onlangs over een disco op zondag voor zeventigers en tachtigers.“
Bron: BN De Stem – Sjoerd Marcelissen – 26-01-2019