De Vierde Industriële Revolutie

Igor Beuker: ‘De Vierde Industriële Revolutie zet business op zijn kop. Zo bied je de klant een waanzinnige beleving’.

De wereld staat op zijn kop. Veranderingen gaan sneller dan ooit, challengers als Tesla, Facebook en Google kunnen in tien jaar een industrie disrupten. Een scala aan trends biedt ondernemers kansen en bedreigingen. Trendwatcher en ondernemer Igor Beuker noemt het de Vierde Industriële Revolutie. Hij legt uit hoe je de moderne klant een waanzinnige beleving biedt met hulp van data en customer centricity. ,,De klant eist een Walt Disney-ervaring: een klantreis door je winkel waarin ze vermaakt worden als in een pretpark en service ervaren op het niveau van Coolblue.”

Igor Beuker is serieondernemer en top 10 marketinginnovatiespreker. Naast storytelling op podia en in de media, adviseert hij China, Egypte, Israël, het World Economic Forum en de Europese Unie. Wij vroegen hem wat dit tijdperk betekent voor ondernemers. Hoe kun je de moderne klant aan je binden en de kansen van deze 21e eeuw verzilveren?

We zitten volgens de trendwatcher middenin de Vierde Industriële Revolutie. En die zet de komende twintig tot dertig jaar elke industrie volledig op z’n kop. Industry 4.0 is een scala aan trends zoals Internet of Things, 5G, Kunstmatige Intelligentie, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D printen, zelfrijdende auto’s, slimme circulaire steden, bio en nanotechnologie en robots. ,,We zijn gegaan van paard en wagen naar stinkende auto naar elektrische auto naar zelfrijdende auto. De impact en de snelheid waarmee dit gaat, onderschatten we massaal. Industriële Revolutie 1, 2 en 3 en het internet bij elkaar opgeteld zijn de warming-up van Industry 4.0.”

Industry 4.0 wordt uitgelegd als een technologische revolutie, maar het gaat uiteindelijk om snel veranderend gedrag van mensen en sociologie, zegt Beuker. ,,Bedrijven moeten supersnel schakelen. En dat lukt 40 procent niet. Technologie groeit exponentieel, terwijl mensen en dus bedrijven lineair denken. Daarom viel 40 procent van de muziek-, media- en retailindustrie al om. Van Free Record Shop tot Toys”R”Us, V&D en Hudson’s Bay. En de rest die niet op tijd aanpast, gaat ook om.”

Weten hoe succesvolle ondernemers met de Vierde Industriële Revolutie omgaan ? Klik hier om het whitepaper te downloaden voor het stappenplan.

Igor Beuker T Mobile statistiek

Elon Musk

Concurrentie is moordend en komt volgens de trendwatcher tegenwoordig uit je dode hoek. ,,Van outsiders die in tien jaar hele industrieën overnemen. Dat is historisch ongezien. En de wetenschap heeft er geen verklaring voor. Maar het gebeurt elke dag. Kijk naar Tesla van Elon Musk dat de ontwikkeling van elektrisch rijden met twintig jaar heeft versneld en inmiddels de meest verkochte auto in Nederland bouwt.”

Hoe kunnen ondernemers klanten aan zich blijven binden? Het begint met mindset, zegt Beuker. Het belang van verandering inzien en willen veranderen. ,,Snelheid van innovatie geeft concurrentieslagkracht en groei. Niet op tijd omdenken of nostalgisch blijven hangen? Binnen vijf tot tien jaar sta je in het museum bij de ontkenners of neezeggers.”

Beuker geeft productiemaatschappij Talpa als voorbeeld. ,,Zij hebben vijftien jaar geroepen: de tv-kijker is een couch potato, het internet waait wel over. YouTube heeft niets beters dan kattenfilmpjes en Netflix is een hype. Vorig jaar kocht Talpa Stuk TV. Juist, een YouTube-kanaal. Zelfs al kijken mensen nog tv, de helft van het advertentiebudget is binnen tien jaar afgepakt door de Google/Facebook-duopolie.”

Goede customer experience

Focus op een goede customer experience, adviseert Beuker. ,,Klanten eisen aandacht. De extra mile. Coolblue-service met een smile: altijd kunnen bellen, chatten of WhatsAppen met je bedrijf en dat je ze een handgeschreven kaartje stuurt met de vraag of ze je product leuk vinden. Ze eisen een Walt Disney-ervaring: een klantreis door je winkel waarin ze vermaakt worden als in een pretpark. Keuze uit vijf soorten hoofdkussens in je hotel. En dat ze na het afrekenen bij je kassa net als bij IKEA worden verwend met een spreekwoordelijke hotdog.”

De klant verwacht volgens Beuker van jou dezelfde service als van Amazon of Bol.com met hun megabudgetten. Dat betekent dat de klant meer dan ooit centraal moet staan. Leer je klant kennen door er data over te verzamelen. ,,Bouw aan de hand van die data, profielen en doe aanbevelingen die gericht zijn en op maat. Met nieuwe gepersonaliseerde businessmodellen en -abonnementen.”

Het digitaal leren kennen van je klant hoeft volgens de trendwatcher niet duur of ingewikkeld te zijn. ,,Met mailprogramma MailChimp kun je bijna gratis 50.000 e-mails individueel en op maat maken.”

Weten hoe succesvolle ondernemers met de Vierde Industriële Revolutie omgaan ? Klik hier om het whitepaper te downloaden voor het stappenplan.

Investeerders
Het opbouwen van goede databestanden zorgt voor voorspelbaarheid en betrouwbaarheid naar aandeelhouders of investeerders. ,,Bij deze partijen moet je kunnen aangeven: hoeveel relaties hebben we? Wat is de economische waarde van één relatie? Hoe gaan we groeien en met wat? Als je geen idee hebt, swipen ook shareholders of investeerders je voorgoed uit hun leven. Logisch als andere spelers wel alle inzichten kunnen tonen en jouw bedrijf niet.”

Er komt in dit tijdperk volgens de trendwatcher en serieondernemer ‘gelukkig’ een nieuwe waarde bij: sustainability, het nieuwe profitability, zoals te lezen is in het whitepaper. ,,People, planet profit en niet meer alleen profit. Het zal eens tijd worden ook. Dan hebben we straks misschien nog een planeet om door te geven aan onze kinderen en kleinkinderen.”

Key takeaways voor de ondernemer? ,,Bied je klant een waanzinnige beleving. Offline en online. Dat is cultuur en mindset: je eigen status quo challengen en de stap extra zetten. Ken je klant en bedien deze op maat. Niet alleen adverteren of met hagel schieten. Data maakt voorspelbaar en is de nieuwe olie.”

,,Niet over miepen, doen”, zegt Beuker. ,,Bekijk trends, voicebots, chatbots, voicetechnologie, Artificial Intelligence of Internet of Things door een andere bril. Maakt het mijn bedrijf beter, slimmer, gerichter goedkoper, effectiever, efficiënter, leuker of spraakmakender? Dan heiligt het doel de middelen. Maar circulair is een must have! Ja, heel pittig. Maar exponentiële technologie zegt het al: het biedt ook exponentiële groeikansen. En dat zou elke ondernemer moeten willen. Wil je dat niet? Zoek een baan! Want dan groeit je bedrijf niet meer en brandt op.”

Bron:  deondernemer.nl

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke maand het VOG ondernemersnieuws!

Meer berichten

Tom Coronel bij VOG Premium lunch

Afgelopen vrijdag 4 oktober was alweer de derde VOG Premium lunch van dit jaar bij restaurant ‘t Weeshuys in Geertruidenberg. Deze keer hadden we als