Stefan de Koning is eigenaar van De Koning kleding & promotie, hét adres voor (bedrijfs)kleding met bedrukking, promotiemateriaal en relatiegeschenken. In dit artikel lees je waarom Stefan heeft gekozen voor het ondernemerschap en wat hij daarin belangrijk vindt!
Door Sara Berende
Stefan de Koning woont al 15 jaar in Raamsdonksveer. Hij heeft een aantal grafische opleidingen afgrond en dat vervolgd met een universitaire opleiding bedrijfskunde. In de jaren daarna heeft hij veel ervaring opgedaan bij grote grafische bedrijven. Helaas kwam de grafische industrie op zijn gat te liggen in de financiële crisis, waardoor Stefan op zoek moest naar een nieuwe uitdaging.
“De ambitie om ondernemer te worden was er altijd al”, vertelt Stefan. Zelfstandige functies bij grote bedrijven gaven daar tot op zekere hoogte invulling aan. Stefan is gaan nadenken over wat hij als persoon kan en wil, schreef een businessplan en is in diezelfde tijd nog voor zichzelf begonnen met als bedrijfsnaam ‘Kleding van de Koning’!
‘Kleding van de Koning’ is gestart als gespecialiseerde textieldrukkerij voor bedrijfskleding, sportkleding en promotioneel textiel. Door de vraag van klanten is vrij snel besloten om promotiemateriaal en relatiegeschenken toe te voegen aan het assortiment, waardoor de overkoepelende naam ‘De Koning kleding en promotie’ werd. Stefan heeft een duidelijke visie met zijn bedrijf: specialist zijn op het gebied van (bedrijfs)kleding en relatiegeschenken in de regio. Het belangrijkste daarin is om de klant te ontzorgen en klantwensen te vervullen. Vertrouwen en kwaliteit staan bij Stefan dan ook hoog in het vaandel.
Duurzaamheid is een andere belangrijke waarde. Zo wordt binnen het bedrijf al het afval gescheiden en er wordt kritisch gekeken naar producten die worden ingekocht. Daarnaast heeft Stefan aandacht voor de maatschappij. Zijn bedrijf is een erkend leerbedrijf, wat betekent dat Stefan stagiaires aanneemt. Maar Stefan geeft ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans als dat kan. “Ik vind dat je als ondernemer de taak hebt om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, met kleine dingen maak je al een verschil.”
Helaas heeft ook Stefan veel gemerkt van de coronacrisis: “We zijn toeleverancier voor andere bedrijven en veel van onze klanten hebben (tijdelijk) moeten sluiten.” Een half jaar lang stond het bedrijf op een laag pitje. “Het is een lastige periode geweest, maar ik heb altijd vertrouwen in de toekomst”, vertelt Stefan. “Het is aan de andere kant ook een moment van bezinning. Je kunt in crisistijd goed reflecteren op jezelf en op je bedrijf en dat heeft mij nieuwe inzichten opgeleverd.”
Stefan voegt toe dat het belangrijk is om als ondernemer in crisistijden de rust te bewaren. Een tip die Stefan andere ondernemers mee wil geven is dat je moet blijven doen waar je sterk in bent. “Blijf bij je leest. Doe waar je goed in bent en hou je daaraan vast!”
Wil je ook een keer met jouw bedrijf in de spotlights staan? Word dan nu lid van de VOG en Sara neemt contact met je op! Of stuur haar zelf een e-mail: sara@vog.nl