RAAMSDONKSVEER – De aanpak van de A27 en knooppunt Hooipolder kan definitief doorgaan. Alle lichten staan op groen nu de Raad van State de bezwaren tegen de weg van tafel heeft geveegd.
Het werk behelst de aanpak van Houten tot aan Hooipolder, een traject van bijna vijftig kilometer. Op diverse plaatsen komen er extra rijstroken en spitsstroken. Zo komen er tussen Raamsdonksveer en Werkendam drie rijstroken aan beide kanten, waarvan één spitsstrook. Ook worden alle bruggen vernieuwd, zoals de Merwedebrug en de brug bij Keizersveer.
Bij knooppunt Hooipolder komt er een verbindingsboog. Deze gaat vanuit Oosterhout, de A59, naar de A27 richting Gorinchem.
Bezwaren
Tegen het traject liepen 45 bezwaren. Zo is er weerstand tegen de verbindingsweg in de polder tussen Oosterhout en Raamsdonksveer. Deze weg komt vlakbij het Centrum voor Huntington, De Kloosterhoeve.
Daarnaast maakte het platform Raamsdonk bezwaar. Zij richtten zich met name op sluipverkeer. De aanpak van knooppunt Hooipolder leidt mogelijk tot extra drukte op lokale wegen. Dat heeft voornamelijk te maken met het vervallen van afrit 34 bij Raamsdonksveer, waardoor de verwachting is dat meer automobilisten Hooipolder mijden en er bij Waspik af gaan.
De werkzaamheden beginnen in het zuiden, vanaf 2022. Knooppunt Hooipolder moet in 2026 opgeleverd worden. Rijkswaterstaat wil het zuidelijke deel, tussen Hooipolder en Everdingen, tussen 2027 en 2029 klaar hebben.